Het Plan Wathelet

HET PLAN WATHELET – IN GROTE LIJNEN

Sinds 6 februari 2014 is het ‘plan Wathelet’ van kracht. Dit plan wijzigt een aantal vliegroutes rond de luchthaven Brussel-Nationaal (Zaventem):

Ten eerste werd de zogenaamde ‘bocht naar links’ vertrekkende van Zaventem verbreed. Hierdoor vliegen jaarlijks 35.000 vliegtuigen op een lage hoogte over de zeer dichtbevolkte gemeentes SCHAARBEEK, ETTERBEEK, ELSENE, WOLUWE – Vogelenzang, OUDERGEM en WATERMAAL-BOSVOORDE.

Ten tweede is het vliegverkeer over de kanaalroute intensiever geworden met een concentratie van duizenden zware vrachtvluchten en nachtvluchten. Deze route doorkruist het hart van Brussel en veroorzaakt ernstige overlast aan de bewoners van MOLENBEEK, BRUSSEL-STAD, ANDERLECHT, VORST, SINT-GILLIS EN UKKEL.

In naam van een “evenwichtige spreiding van de overlast” betekent dit plan in werkelijkheid een verlichting voor buurtbewoners ten Oosten van de luchthaven (Sint-Pieters-Woluwe/Stockel, Wezembeek en Kraainem) en verplaatst het de geluidsoverlast naar de hoofdstad met 1.100.000 inwoners!

Dit plan is een ernstige fout en moet onmiddellijk worden ingetrokken.

Hieronder vindt u een aantal dynamische kaarten en bijkomende uitleg.

PLAN WATHELET : DE KAARTEN

Via deze kaarten kan u het traject ontdekken van de nieuwe routes. Klik op het kleine witte vierkantje rechts bovenaan elke kaart om de kaart te vergroten. Vervolgens kunt u binnen de kaart navigeren en ze uitvergroten via de kleine knoppen links bovenaan.

Vroegere situatie:

Huidige situatie:

PLAN WATHELET: HET VOLLEDIGE VERHAAL

Het PLAN WATHELET is van kracht sinds 6 februari 2014. Dit plan houdt een reorganisatie in van de vliegroutes van de luchthaven van Zaventem en bestaat uit drie belangrijke maatregelen:

1. Gevoelige vermindering van het gebruik van piste 19/01

Sinds een tiental jaren (Plan Anciaux) worden SINT-PIETERS-WOLUWE (Stockel), KRAAINEM en WEZEMBEEK, zijnde aangrenzende gemeenten ten Oosten van de luchthaven, tegen een lage hoogte overgevlogen door ongeveer 7.000 opstijgende vluchten per jaar en 12.000 landingen per jaar op piste 19/01 (cijfers 2012). Deze situatie veroorzaakt ontegensprekelijk ernstige hinder aan de bewoners van deze zones. Het PLAN WATHELET wijzigt de windnormen voor het gebruik van deze piste, waardoor het gebruik ervan met 50% tot 75% zou moeten afnemen. Deze wijziging leidt echter tot een intensiever gebruik van piste 25R voor het opstijgen en verergert dus de geluidsoverlast voor de meerderheid van de Brusselaars. Bovendien wordt deze maatregel ten stelligste afgekeurd door de lijnpiloten en de luchtcontroleurs.

2. Verdubbeling van de bocht naar links.

Voor 6 februari stegen 44.000 vliegtuigen per jaar op vanaf de luchthaven via de piste 25R richting Brussel. Zij namen echter onmiddellijk een korte bocht naar links richting Huldenberg waardoor ze een groot deel van Brussel ontweken, met uitzondering van SINT-LAMBRECHTS-WOLUWE, SINT-PIETERS-WOLUWU (Stockel), KRAAINEM en WEZEMBEEK.

Met de inwerkingtreding van het PLAN WATHELET worden 80% van deze vliegtuigen (35.000 per jaar) omgeleid via een andere route die tot diep in Brussel doordringt. Deze vliegtuigen vliegen over dichtbevolkte zones van Brussel die tot hiertoe gespaard bleven van overvliegende vliegtuigen: de gemeentes SCHAARBEEK, ETTERBEEK, ELSENE, SINT-PIETERS-WOLUWE (VOGELENZANG), OUDERGEM en WATERMAAL-BOSVORDE worden dusdanig tegen een zeer hoge frequentie overvlogen door vliegtuigen op een lage hoogte.

Burgers die in deze gemeentes waren gaan wonen om geen last te hebben van vliegtuigen, worden van de ene dag op de andere geterroriseerd door overvliegende vliegtuigen tussen 6u ’s ochtends en 23u ’s avonds, met pieken ’s ochtends vroeg en ’s avonds laat en een onvermijdelijke toename van het verkeer tijdens de zomer (charters, low cost vliegtuigmaatschappijen).

De 20% resterende vliegtuigen (ongeveer 9.000 per jaar) blijven de oorspronkelijke route gebruiken.

3. Concentratie van het vrachtverkeer op de kanaalroute

Het PLAN WATHELET organiseert eveneens de hergroepering van verschillende oude routes over het KANAAL, met vluchten over respectievelijk MOLENBEEK, EVERE, BRUSSEL-STAD, ANDERLECHT, VORST, SINT-GILLIS, UKKEL, DROGENBOS en LINKEBEEK.

Het plan hergroepeert er alle grote vrachtvluchten (747, A330, enz.) die het meest geluidshinder veroorzaken evenals de nachtvluchten , met pieken tijdens het weekend.

Burgers die in deze zones waren gaan wonen om slechts op geringe mate overvlogen te worden door vliegtuigen, bevinden zich van de ene dag op de andere in een situatie waarin ze op een intensieve manier worden overvlogen door zowel grote vrachtvluchten als door nachtvluchten.

PLAN WATHELET : EEN HOOFDSTAD VAN 1.100.000 INWONERS WORDT GEGIJZELD OM EEN MINDERHEID VAN BUURTBEWONERS EEN PLEZIER TE DOEN.

 

 

Inwoners

Bevolkingsdichtheid (inwoners per km²)

Vluchten per jaar

Overzicht van de overlast tengevolge van het gebruik van de 25R route

Voor het plan Nu Opmerkingen
Wezembeek, Kraainem 27,454 2,188 45,000 9,000 Drastische vermindering van de overlast.
Woluwe Saint Pierre 40,535 4,554 45,000 marginal Overlast bijna compleet verdwenen, maar dit ten koste van de wijk « Vogelenzang », collateraal slachtoffer van de nieuwe route met 35.000 vluchten per jaar.
Woluwe Saint Lambert 52,592 7,304 45,000 9,000 De overlast is sterk afgenomen, maar de nieuwe route van 35.000 vliegtuigen veroorzaakt nieuwe slachtoffers rond de Brand Whitlocklaan.
Schaerbeek 130,587 16,121 45,000 45,000 Belangrijke toename van de overgevlogen zone en dus van het aantal personen die te lijden hebben onder de overlast.
Etterbeek 46,228 14,912 marginal 35,000 Etterbeek is in twee gesplitst door de nieuwe route! De VUB (12.000 studenten) wordt overvlogen.
Ixelles 84,216 13,367 0 35,000 De zone van het Kerkhof van Elsene heeft te lijden onder de nieuwe vliegroute.
Auderghem 32,350 3,594 marginal 35,000 Het overgrote deel van de gemeente is slachtoffer van de nieuwe vliegroute.
Watermael-Boitsfort 24,467 1,881 0 35,000 De gehele gemeente lijdt onder de overlast.
Anderlecht, Bruxelles, Saint-Gilles, Forest, Uccle 466,926 5,701 6,000 10,000 Enorme toename van de overlast. Alle vracht- en nachtvluchten worden geconcentreerd op de kanaalroute.

 

PLAN WATHELET: EEN INBREUK OP HET GEZOND VERSTAND

In andere landen worden vliegroutes zodanig georganiseerd om het overvliegen op lage hoogte van steden te vermijden, en dit om logische redenen: veiligheid van de bevolking in geval van een ongeval, geluidsoverlast, luchtvervuiling, stress en ziektes voor de stadsbewoners die al te kampen hebben met de geluidsoverlast van auto’s, …

De luchthaven van Brussel-Nationaal is omwille van historische redenen heel slecht gesitueerd. Buurtbewoners van de luchthaven lijden onder de geluidsoverlast door de nabijheid van hun woningen aan deze luchthaven.

Maar zelfs maar het idee om een oplossing te willen bieden aan hun problemen door de vliegtuigen af te leiden naar Brussel is absurd.

Politici die de buurtbewoners doen geloven dat deze maatregel een oplossing betekent voor hun situatie zijn zowel onverantwoordelijk als incompetent.